wtorek, 30 września 2014

Olsztyn miasto szesnastu jezior:)

Poniedziałek przywitał nas gorszą pogodą i postanowiliśmy odwiedzić Olsztyn. Ruszyliśmy z samego rana drogą w stronę Olsztyna. Zielona jest ta Warmia, zalesiona, wzgórzysta. Sam Olsztyn dostojny, spokojny gród. Pomyślałam, że jak Alicja dorośnie podróże będą wspaniałą okazją do nauki... Olsztyn ile historii zamyka się w bramach tego miasta...

Pierwszy wita nas mural przy ul. 11 listopada - Olsztyn w pigułce:) Miasto jest spokojne, mieszkańcy spokojnie spacerują po ulicach...

Pierwszy mural w Olsztynie - Autorem muralu przy ul. 11 listopada jest Bartosz Świątecki

Przekraczamy Wysoką Bramę, żeby wybrać się w podróż do przeszłości...

Olsztyn - Wysoka Brama

Za bramą pogodny Rynek Starego Miasta, po lewej stronie handlarki - kwiaciarki, po prawej handlarze pamiątek, wyspecjalizowani w sztuce sprzedaży:) Wśród wielu ciekawych przedmiotów, moja uwagę przykuwa figurka Baby... Handlarka z ochotą tłumaczy mi historię intrygującej Baby... Baba Olsztyńska to oficjalna pamiątka z Olsztyna, oparta na historycznej i plastycznej kanwie figury baby pruskiej stojącej na dziedzińcu olsztyńskiego zamku...

O Babie możecie poczytać tu Baba Olsztyńska:)

Dlaczego wybrali Babę?

Otóż Olsztyn zajmuje pierwsze miejsce w rankingu na najbardziej „kobiece” miasto w Polsce – różnica stosunku kobiet do mężczyzn to 115 do 100. Baba, Babę zrozumie:)... Olsztyn to miasto kobiet, miejsce przyjazne kobietom... Olsztyn wie, że kobiety łagodzą obyczaje, odgrywają w rodzinach ważną, jeśli nie decydującą rolę w podejmowaniu ważnych decyzji:) czyli to MOJE MIASTO:)

Pruska Baba „Baba z Olsztyna, czyli Olsztyn babą stoi”

Olsztyn Rynek Starego Miasta

Idziemy dalej, poruszamy się w stronę Zamku Kapituły Warmińskiej, po prawej stronie witamy się z Mikołajem Kopernikiem, który w latach 1516-1521 pełnił funkcję tu administratora dóbr kapituły warmińskiej.W XIV-wiecznym gotyckim zamku mieści się Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, które powstało w 1945 roku. Niepowtarzalny klimat gotyckiego zamku, po prostu trzeba tam być...

Szlak zamków gotyckich

Zamek Kapituły Warmińskiej

Opuszczamy średniowieczne mury i kierujemy się w stronę rynku i najlepszej kawiarni, nie boję się tego powiedzieć, NA ŚWIECIE. Na ulicy Hugona Kołłątaja 23 mieści się przytulna pracownia cukierniczego artysty - dawniej MAGRO czyli SŁODYCZ TEJ KRAINY. Każde ciasto to dzieło sztuki cukierniczej, ten smak, zapach pamięta się długo i powraca do tego przytulnego i przyjaznego dla dzieci miejsca. My mogliśmy delektować się a Alicja bawiła się w wyjątkowo kolorowym kąciku dla dzieci.

W drodze powrotnej żegnamy Ratusz w Olsztynie – siedziba władz Olsztyna od 1915 roku i Planetarium, do którego warto się wybrać ze starszymi dziećmi.

Ratusz w Olsztynie

Planetarium w Olsztynie

Wieczór postanawiamy spędzić już nad jeziorem Ukiel jednym z 16 olsztyńskich jezior.