środa, 17 lipca 2013

MIDNIGHT IN CRACOW

Pamiętasz film O PÓŁNOCY W PARYŻU? Woddy Allen zabiera nas w podróż do przeszłości do lat 20. Że Paryż miejscem magicznym jest to wiadomo, ale ja w roli kobiety w ciąży z walizką, postanowiłam zabrać Moją Małą Kruszynkę do naszego miejsca magicznego – do Krakowa. Przy każdej podróży pamiętam - zawsze ważna jest droga, ona jest najciekawsza, ona się liczy, a nie cel. To oczywiście pierwszy etap „Dotykania Świata”, aczkolwiek Moja Córka była tu już kilka razy. Widziała już miejsca wyjątkowe Wawel, Barbakan, Rynek Główny z kościołem Mariackim i Sukiennicami (polecam Podziemia Rynku, które przeniosą nas do skarbca wiedzy o historii Krakowa).  Dla mnie Kraków to nie tylko królewskie miasto to przede wszystkim miejsce, w którym epoka fin de siecle nabrała swoich wyjątkowych barw.  Zaproponowałam niebanalny szlak – szlak młodopolskich artystów. Kraków stał się głównym ośrodkiem życia literacko-artystycznego Młodej Polski… I tak jak bohaterowie komedii Woodego Allena tak i my trafimy w sam środek  krakowskiej bohemy, w „Jamie Michalika” poznamy Wyspiańskiego i Mehoffera, w Rydlówce zatańczymy z Wyspiańskim, Rydlem i Czepcem, a w Muzeum Narodowym w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku przywitamy Podkowińskiego i Malczewskiego. Warto zobaczyć dom Józefa Mehoffera, warto odwiedzić Kamienicę Szołayskich a tu wystawę: Zawsze Młoda! Polska sztuka około 1900.
Warto odkrywać magiczne miejsca naszej ojczyzny.






(Akt III, Scena 16)
POETA, PANNA MŁODA

Po całym świecie możesz szukać Polski, panno młoda
i nigdzie jej nie najdziecie.

To może i szukać szkoda.

A jest jedna mała klatka – o, niech tak Jaguś przymknie
rękę pod pierś.

To zakładka gorseta, zeszyta trochę przyciaśnie.

A tam puka?

I cóz za tako nauka? Serce!?

A to Polska właśnie









 





 Polka Matka jest na Facebooku:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku, lubię z Tobą rozmawiać...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...