wtorek, 29 lipca 2014

Jak wykarmić swoje dziecko i nie zwariować, czyli trudne początki

Z okazji światowego tygodnia karmienia piersią postanowiłam napisać wszystko co mi pomogło wykarmić Córkę:) tak dla pamięci, a może komuś się przyda. Jeśli Ty nie karmisz nie przejmuj się nie uważam, że jesteś gorsza, albo lepsza... Jeśli karmiłaś, ale uważasz, że to najgorsze momenty w twoim życiu rozumiem, moja koleżanka stwierdziła, że początki karmienia były gorsze od porodu.

Wiadomo Każda z nas jest inna, różne są też nasze Dzieci, które mogą bardzo różnie reagować, mają różne odruchy ssania, śpią krócej, śpią dłużej. No i świetnie monotonny, książkowy świat byłby nudny, nie przejmuj się słowami... ojej a mój to je 15 minut, a twój tylko 5... Płacze... pewnie jest głodny...Takie teksty dziś wywołują u mnie uśmiech... 

Podobno Każda z nas może wykarmić dziecko, ale z obserwacji wiem, że nie jest to prawda... najczęściej problem tkwi w początkach. Podobno o przebiegu laktacji decyduje pierwsze kilka godzin po porodzie, ważny jest kontakt "skóra do skóry", pierwsze karmienie powinno być w ciągu pierwszych dwóch godzin po porodzie, i tu ogromnie dziękuję, że trafiłam na wspaniałą położną, która pomogła mi. 

Warto też wiedzieć, że druga doba życia to czas intensywnego przystawiania do piersi. Głodomorek może chcieć ssać nawet co godzinę i należy mu to umożliwić. Noworodek ma silny odruch ssania. Ten okres jest trudny i dla Mamy i dla Noworodka, ale bardzo ważny dla pracy gruczołów mlecznych. Mi niestety nikt nie wytłumaczył fizjologii laktacji i byłam przerażona, Moja Mała Alicja płakała przez cały dzień i noc - była to po trudach porodu jedna z cięższych prób sił. Mama, która urodziła synka tego samego dnia i była ze mną na sali twierdziła, że Mała jest głodna dlatego płacze, a położna zastosowała środek najgorszy z możliwych przyniosła Ali smoczka. Pamiętaj  należy zadbać aby Dziecku nie podawano smoczka ani sztucznego pokarmu, bo to może zaburzyć odruch ssania.

O zaletach karmienia piersią dla Mamy i Dziecka pisałam tu:

http://polkamatkaa.blogspot.com/2013/08/blog-post_12.html

http://polkamatkaa.blogspot.com/2013/12/blog-post_30.html

Warto karmić piersią - korzyści dla Maluszka:

- uodparnia dziecko od chwili narodzin
- wspomaga pracę przewodu pokarmowego
- ma niepowtarzalny skład, dopasowany do potrzeb żywieniowych maluszka
- jest lekkostrawne
- zmienia skład wraz z potrzebami malca - najbardziej kaloryczne jest w nocy
- chroni przed chorobami
- nie uczula i chroni przed alergiami
- daje ogromną dawkę bliskości, miłości i bezpieczeństwa
- ssanie pokarmu stymuluje rozwój układu oddechowego, rozwój jamy ustnej, właściwie kształtowanie się zgryzu i przyszły rozwój mowy.

Korzyści dla mamy:

- skraca czas połogu
- chroni przed chorobami, nowotworami sutka, jajników i osteoporozą
- zmniejsza ryzyko depresji poporodowej
- mamy karmiące prowadzą zdrowy tryb życia, muszą dbać o zdrową, zbilansowaną dietę, muszą unikać smażonych potraw, alkoholu, papierosów
- pozwala wrócić do figury sprzed ciąży
- daje niezwykłą bliskość między matką a dzieckiem.
- jest wygodne, tanie

Według WHO  należy karmić przez 6 miesięcy życia, co ciekawe skład pokarmu zmienia się i dostosowuje do potrzeb rosnącego Dziecka. Warto karmić piersią nawet po roku życia.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drogi Czytelniku, lubię z Tobą rozmawiać...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...